Taxiresan

Taxin började redan på 1600-talet då man kunde hyra en häst och vagn transport för att ta sig till från en plats till en annan. I slutet av 1800-talet uppfanns den första taxametern, alltså ett verktyg som räknade ut hur mycket passageraren skulle betala för att få skjuts.

Det var inte förens omkring 1900-talet som taxametern kom till  flera länder, så som London, Paris och New York.

Hur fungerar en taxiresa?

När man ska boka en taxiresa från punkt A till B så ringer man ett nummer som går till taxibolagets huvudenhet, där sitter det ofta flera personer och svarar i telefon. Man anger att man vill boka en taxi från en adress till en annan, antingen vill man åka direkt så fort en taxibil är ledig eller så kan man boka i förväg, exempelvis att man vill att taxin kommer klockan 23.00 till aktuell adress. Växeltelefonisten kollar upp ledig taxiförare och meddelar att det finns kunder att hämta vid denna adress, taxiföraren åker mot destination och plockar upp kunderna, sedan uppger man ännu en gång till vilken adress man ska till. En taxameter har redan börjat ticka då man också får betala för framkörningsavgiften, sedan kostar taxiresan för varje kilometer eller minuter, förr var det länsstyrelsen som bestämde taxorna men år 1990 så avreglerades taxi i Sverige och nu är det oftast varje enskilt taxibolag som själva sätter priserna. De flesta taxibolag har fasta priser i alla fall för framkörningsavgiften men även ibland ett fast pris för hela resan då taxibolagen kan räkna ut sträckan i förväg så har de ofta ett pris att ge, men taxametern måste ändå vara på under resan. En taxameter ska vara synlig för alla passagerare i bilen och utifrån taxibilen ska den synas på 2 meters håll. Taxametern sitter oftast i vindrutan och ska även vara plomberad, alltså att man inte ska kunna plocka bort den hur som helst.
Taxametern ska besiktigas av en statlig ackrediteringsmyndighet Swedac.
Betalar man med kontakt eller med kontokort så ska taxi chauffören kunna erbjuda et taxameter kvitto, betalar man mot faktura så ska en följesedel erbjudas. För att bli en taxichaufför måste man ha fyllt 21 år och haft B körkort i minst 2 år samt klara av ett förarprov i teori och ett körprov hos trafikverket. Du ska också ha kännedom om kartläsning, säkerhet, beteende samt om lagstiftningen, detta görs i teoriprovet. En taxiresa i utlandet fungerar nästan likadant, i de flesta länder kan du bara ställa dig på gatan och vifta med handen så kommer det en taxibil intill trottoaren och plockar upp dig, och då behöver du alltså inte ringa något taxibolag.

Hur fungerar en taxiresa?

Idag finns det också något som heter Uber, det är samma princip som en taxibil men du bokar din uber via en app som du laddar ner till telefonen, du fyller i vart du ska åka, hur många personer ni är och vad för typ av fordon ni önskar, exempelvis en personbil eller större buss. Ubern skickar iväg en avisering när den är någon minut bort ifrån dig. Sedan kör den mot destination som du har angivit.