Taxiresan – Taxi i Frankrike

I en värld där Uber har blivit det föredragna marktransportmedlet för många resenärer tror jag att vi alla är överens om att traditionella taxibilar fortfarande har sin charm. Förutom att vara ett bekvämt och pålitligt transportmedel är dessa bilar licenserade att transportera passagerare för en resa som i vissa fall ger en otrolig historia att berätta väl hemma och i denna del kommer vi ta en titt på taxi i Frankrike.


Om ni befinner er i Paris är det inte ovanligt att ni får se en av dessa taxicyklar och även om dessa elektiska cyklar är långsamma (ca 13 km/h) är det ett effektivt sätt att färdas på i denna trafiktäta storstad.

Den franska huvudstaden är också hem för ett par företag som erbjuder exklusiva motorcykel transporter men för den som föredrar vanliga bilar är det inte helt ovanligt att här finna bilmärken som Renault, Mercedes, Citroen, Skoda och den klassiska Peugeot som ni kanske minns från den franska komedin taxi från 1998.

Vad att tänka på

Du kan vinka på en Taxi på gatan men den måste vara minst 50 meter från en taxistation där människor väntar, det går också att ringa efter en taxi vid dom flesta stolpar men du får då betala för sträckan som taxin har för att hämta upp dig, i många städer finns ett stort överflöd av bilar och då även bilar som inte är lagliga och om ni av någon anledning väljer att ta en svarttaxi är det bäst att komma överens om priset i förväg.

I Paris är det relativt billigt att åka taxi men under rusningstid kan det vara svårt att få tag i någon bil och utanför storstäderna kan en taxiresa vara riktigt dyr och i vissa delar av Frankrike och då främst på landsbygden kan chauffören vara klädd i en helvit rock, bli då inte rädd, i många fall kan taxibilarna där också användas som ambulans.

Slaget vid Marne

Slaget vid Marne

En natt i september 1914 och den tyska armen hade avancerat genom Belgien och in i norra Frankrike och var på väg till Paris, den franska försvarsmakten beställde 600 Renault taxibilar, många av dom från taxibolaget G7 som existerar än idag.

Bilarna transporterade 5000 soldater till frontlinjen till en kostnad av 70 000 Fr, ungefär 3 miljoner svenska kronor idag och även om en styrka på 5000 man i ett slag med 2 miljoner soldater kanske hade en liten effekt så sägs det att denna insats vägde över slaget till fransmännens fördel mot alla odds.

Konvojen var antagligen en av dom största motordrivna i historien till dess och även om många tror att effekten inte var så stor användes denna konvoj skickligt av fransmännen för att skapa enighet och moralen bland soldater och vanliga civila höjdes rejält och i historieböckerna kommer alltid Renaults taxibilar finnas nämnda som ett av huvudskälen till att slaget vid Marne var en framgång  och att Paris räddades från dom snabbt framryckande tyskarna som då fanns bara 2 dagars marsch från huvudstadens gator och torg.