Taxiresan – Röda taxin i Hong Kong

Det som börjar som en helt vanlig dag för taxichauffören Mattias Kornström förändras när han får en körning som ska komma att vända upp och ner på allt. In i taxin kliver en märklig liten figur som tar med den så stillsamma mannen på sitt livs resa. Detta är ett citat från en bok som jag läste som heter den gudomliga taxiresan och även om vår taxiresa inte är gudomlig så fastnade jag för en sak i den boken och det var att allt som oftast lever vi inte i nuet, utan våra tanker och sinnen är allt som oftast någon annanstans istället för att njuta av livet och vad det erbjuder nu, hur den resan slutar ska jag inte avslöja men här och nu fortsätter vår resa till Hong Kong.


Under 1800 talet var denna bärstol den vanligaste formen av transportmedel, dom var under licens och fanns att hyra precis som dagens taxibilar och bars av 2 eller fler män (taxichaufförer) och på natten fanns det så kallade link-boys som bar facklor och lyste upp resvägen. Under slutet på 1800 talet kom rickshaws som importerades från Japan, dom var självklart snabbare men var inte lämpade för att klättra på den branta terrängen i Hong Kong och ända tills 2011 fanns det ett fåtal kvar som drogs av gamla män som hade fått licens innan 1975 som var detta sista året någon licens gavs ut för rickshaws i Hong Kong.

Dom första taxibilarna kom 1941 men med Japans ockupation försvann dom och återkom efter krigsslutet och idag finns det över 18 000 taxibilar och med 1 taxi på 397 invånare är det en av dom mest taxi tätaste platserna på jorden och nästan 99% är en Toyota Crown.

Varför är Hong Kong taxi röd?

Före 1974 berodde taxiförsörjning i Hong Kong på färger som valdes av licenstagarna, även om transportavdelningen hade märkt stor förvirring för passagerare som orsakades av spridningen av färger och blandningen med privata fordon och i december 1969 hade börjat överväga ett likformigt utseende för alla licenserade taxibilar dröjde det ända till 13 september 1974 innan det offentliggjordes av regeringen standardfärger för alla taxibilar i Hong Kong för att utplåna olagliga taxibilar, silver för den övre delen och röd för den undre delen.

Varför är Hong Kong taxi röd?

Även om det idag finns ett fåtal gröna och blåa taxibilar som bara är tillåtna i vissa områden är chansen störst att ni får se dom röda taxibilarna som finns i stadsområdena och är förknippade med Hong Kong på samma sätt som nudlar, dai pai dongs och gatumarknader. Efter 1996 delas inga nya taxilicenser ut men befintliga är överlåtbara och handlas på den öppna marknaden och år 2013 var priset på otroliga 7 miljoner Hong Kong dollar.

Tips

Passagerare är skyldiga att betala det exakta beloppet som registrerats plus eventuella extra avgifter. Dock är inte taxichaufförer skyldiga att ge växel tillbaka från 500$HK eller 1000$HK sedlar så se till att ha med er mindre valörer eller tillräckligt med småpengar och ta alltid kvitto som hjälper er att spåra taxin vid eventuella problem.