Taxiresan – Mumbais svart gula Padmini Fiats

Precis som att prova på köket delikatesser på en plats kommer resan i en lokal taxibil oftast ge dig en inblick i kulturen på den speciella platsen och medan några av dom delar många egenskaper skapas inte alla lika. Dessa fordon varierar från land till land och till med från stad till stad och erbjuder ett brett spektrum av erfarenheter till besökarna så ta en plats i passagerarsätet och häng med på vår nästa taxiresa till Indien.

Mumbais trafikmyller

Dessa taxibilar anlände 1911 för att komplettera hästvagnar och dom svart gula taxibilarna är ännu en del av stadens arv och har skildrats i ett flertal Bollywood filmer, namnet Padmini fick dom 1973 efter den legendariska Hindu drottningen Rani Padmini från 1300 talet. Som mest fanns det omkring 65 000 av dessa bilar på Mumbais gator i vad som anses vara den största taxiflottan i världen.

Padmini kännetecknas av sitt låga tak, sin stora växellåda till vänster om ratten och med sitt trickiga dörrhandtag som kräver att passagerarna häver sig upp och trycker för att komma ut, idag har många färgstarka takföremål och sittmöbler och vissa har neonljus inuti som lyser upp hytten på natten, tyvärr är dom också kända för tvivelaktiga bromsar, indikatorer som inte fungerar och dörrar som inte fungerar och har en tendens att släppa in vatten under Mumbais fyra månaders sommarmonsun.

Indien införde 2013 en föroreningslag som förbjuder bilar som är äldre än 20 år och det innebär att troligtvis redan nästa år 2018 försvinner dom sista taxibilarna av denna typ på Mumbais gator för gott och även om det kanske inte var den mest komfortabla taxin i världen kommer den finnas kvar i mångas hjärtan i Indien.

Auto rickshaw

En av ersättarna är auto rickshaw som mest används för resor inom staden då hastigheterna som den kommer upp i inte är direkt anpassade för längre resor, dom flesta auto rickshaws körs på komprimerad naturgas så dom är mer miljövänliga än vanliga bilar, det är även vanligt med cykel och handdragna rickshaws.

Auto rickshaw

Taxifabriken

När vi nu pratar om taxibilar så kan jag inte låta bli att nämna taxifabriken som finns främst i Mumbai, ett projekt för unga designers som fått möjlighet att designa främst säten till taxibilar i Indien, med över 55 000 taxibilar i Mumbai och där varje förare är som en påfågel som försöker överträffa varandra med en mer attraktiv taxi där ofta sätena glömts bort har detta projekt skapat en perfekt plattform för unga som använder tyget som sin duk, med design för att skapa vackra ritningar som berättar vackra historier centrerade runt Mumbai.

Skulle det inte vara kul och spännande om något liknande kunde skapas runt om i Sverige? Vi har haft en otrolig historia genom åren inom alla möjliga områden och personligen anser jag att den är väl värd att minnas och delas med till världen så varför inte i en taxibil? Och för en sportfåne som mig skulle jag inte ha något emot att åka i en taxi med motiv som Tomas Brolins piruett eller Peter Forsbergs klassiska dragning i Lillehammer.