Taxiresan – Londons svarta taxibilar

Hejsan och välkomna tillbaka till ännu en del i vår serie om taxi i olika delar i världen och i denna del går vår taxiresa till storstaden London och dess klassiska svarta taxibilar som symboliserar staden likaväl som den berömda Big Ben.

Taxi historia London

När vi pratar om taxi eller taxitjänster runt om i världen och frågar oss vilken som är den äldsta är svaret Londons taxibilar, det är inte bara den äldsta licensierade servicen i världen utan även det äldsta licensierade transportsystemet i hela världen. London Taxis var först kända som Hackney droskor och ordet Hackney härstammar från Haqunue som var en grå hästras med en särskild gångstil som gjorde den perfekt för jobbet. Man tror att den här arabiska rashästen introducerades till dessa tjänster under den nomadiska erövringen på 1000 talet men senare versioner säger att namnet Hackney togs från den engelska byn Hackney som idag är en del av storstaden London.

Taxi historia London

Det var egentligen först under drottning Elisabeths tid vid makten på 1600 talet som dessa vagnar introducerades på allvar som en perfekt form av transport men dom var mycket dyra att köpa in även för dom mest förmögna på den tiden och det var vanligt att ägaren när han köpte en ny hyrde ut sin gamla vagn till sina stallmän och fotvakter som försökte få kunder genom att vänta utanför pubar oh restauranger på den tiden.

Den första mannen som organiserade vagnar och förare i en form som vi skulle känna igen idag var kapten John Bailey som var en veteran av Sir Walter Raleighs expeditioner och 1634 han fyra vagnar och förare i sitt taxibolag och detta var utan tvekan starten på taxitjänster, han klädde upp sina förare och talade om hur mycket dom skulle ta betalt för körningen och det var många som följde hans exempel och snart fanns det tusentals av dessa vagnar på stadens gator och Hackney hell carts som dom även kallades orsakade enorma trafikstockningar då dom trängdes på gatorna. Detta medförde en reglering och kungen Charles gjorde en proklamation 1636 som gjorde det möjligt för 50 av dessa vagnar att finnas på stadens gator och under dom närmaste 50 åren ändrades dessa licenseringsregler ofta och 1654 fanns det 300 licensierade vagnar i hela London, idag är antalet över tjugo tusen. 1833 blev taxitjänsten oreglerad men fortfarande behövde förarna licens men taket på antalet taxibilar som fick finnas på gatorna togs bort, enda kravet var att förarna skulle vara ’Fit and Proper’ och det gäller än idag, förarna fick också en taxibricka med licensnummer 1843 istället för att bara ägarna hade en licens.

Dom första svarta taxibilarna som blivit kända för London

Dom första svarta taxibilarna som blivit kända för London idag kom efter andra världskrigets slut och personligen har jag rest en hel del i dessa svarta bilar då jag i mitt tidigare arbete på Isle of man och Pokerstars hade boende i storstaden och utan dessa taxibilar skulle jag kanske varit ganska vilsen från början då London är enormt stor och jag kände mig inte direkt säker på att köra bil själv på fel sida av vägen. Det som slog mig mest är hur kunniga dessa chaufförer är, om ni någon gång åkt med taxi i till exempel Stockholm har det inte varit ovanligt att man själv får berätta för föraren hur dom ska köra för att komma till rätt adress, men i London var det bara att berätta vart man skulle åka och föraren utan problem hittade rätt samt i flera fall kunde även berätta lite historia om London och adressen jag skulle åka till.

I efterhand har jag förstått att den berömda

I efterhand har jag förstått att den berömda ’Knowledge of London’ eller kunskapen om London på svenska är en process som infördes av Sir Richard Mayne och var resultatet av många klagomål från tusen besökare till den stora världsutställningen i Londons Hyde park 1851, efter att ha läst dom många klagomålen sa poliskommissarien att det är oacceptabelt att många av Londons förare inte har tillräckliga kunskaper om den här stora staden och att en lösning behövdes. Kunskapen om London är ett test som alla taxiförare i staden behöver passera om dom vill bedriva en karriär som licensierad London taxichaufförer och tar vanligen mellan 3 till 4 år att klara av vilket kanske inte är så konstigt då det finns tusentals gator och landmärken som varje förare behöver kunna komma ihåg i minnet för att få en licens och jag är inte säker på om jag skulle kunna klara av att komma ihåg dom alla samt även kunna välja den snabbaste vägen till slutmålet. Men detta är kanske den största anledningen till att Londons taxi anses vara en av dom bästa i världen och som passagerare kan jag bara instämma i att bemötandet i taxibilarna i storstaden London är något helt annorlunda än på många andra platser i världen och som gjort dom svarta taxibilarna och dess förare kända långt utanför stadens gränser.