Taxiresan – Första taxin

Hejsan och välkomna till denna serie där vi kommer åka taxi i alla möjliga städer runt om i världen, antagligen kommer det bli en ganska dyr resa, Ok vi kommer inte åka på riktigt men vi kommer skriva om Taxi och olika former av Taxi som existerar och har existerat och om jag ska vara ärlig så finns det en hel del varianter av Taxi som vi inte ser varje dag på våra gator i Sverige så häng med på vår resa i historien.


 

Den allra första taxin

På gator i London och Paris dök det upp vagnar i början på 1600 talet som ofta kallades droskor, ett namn som användes ganska länge för taxibilar också. Dessa hästdragna vagnar kunde man hyra för att köras omkring i städerna, myndigheterna reglerade denna verksamhet nästan direkt för att man inte villa ha för många vagnar i städerna.

I mitten på 1800 talet tillverkades Hansom cab eller Hansom safety cab som den också kallades, och var snabbare och en lättare droska som bara behövde en häst och därför vart resandet med taxi billigare.

Hansom cab ersatte snabbt Hackney vagnen som vi hade sett på 1600 talet och denna variant av taxi spreds snabbt runt i Europas storstäder och till Amerika i slutet på århundrandet och då främst i New York City.

Den allra första taxin

Den första motordrivna taxin

I slutet på 1800 talet tillverkades den första moderna taxametern av tysken Wilhelm Braun och den första motordrivna taxin, en Daimler Victoria med taxameter fanns på gator i Stuttgart 1897. Den första svensktillverkade taxametern var stor som ett hus och vägde 13kg och hade en vajer som kopplades till hastighetsmätarvajern och hade en klocka som behövdes dras upp ofta.

Den första svenska motordrivna taxin

Kung Gustaf V:s köpte en Daimler år 1899 men han var inte nöjd med den bilen och den blev sedan den första motordrivna taxibilen i Sverige, det ska väl sägas att bilar överlag var väldigt ovanligt på den tiden och främst en lyx för dom rika och i bilregistret från 1907 fanns det bara 662 bilar registrerade.

Fram till 1950 talet var förarna tvungna stanna sin bil vid en telefon och ringa till centralen och kolla om det fanns några nya kunder att köra men sen infördes kommunikationsradion som mötte motstånd bland förarna men för oss kunder innebar det en kortare väntetid.

Det finns idag en del regler och lagar som gäller för taxiförare och det behövs idag taxiförarlegitimation och alla taxibilar måste ha en taxameter och priset bestäms i stort sett ensamt av taxibolagen. En sak som jag saknar idag är den så kallade tjejtaxan som tyvärr försvann 2005 efter att regeringen antagit ett förbud mot könsdiskriminering, även om jag som man inte hade användning av denna taxa tror jag att många kvinnor idag skulle känna sig mycket säkrare på vägen hem efter en glad kväll med vänner och bekanta någonstans i våra städer.

Detta var en liten resa i taxihistorien från 1600 talet till nutid och i fortsättningen kommer vår taxiresa fortsätta ut i världen och vi kommer ta en titt på hur taxibilar ser ut i olika städer och länder, till dess ha det bra!

Den första svenska motordrivna taxin