Blandade taxiinnovationer

Pink Ladies är ett bolag I USA som startades för att kvinnor skulle känna sig säkra att åka taxi. Alla Pink Ladies chaufförer är klädda i rosa uniform och samtliga är kvinnor. Samtliga av bilarna har senaste tekniken och givetvis både GPRS-fordonsspårning och satellitnavigering. Taxibilarna är inredda i rosa med rosa läderdetaljer och säten. Den passagerare som bokat en Pink Ladies-taxi får ett meddelande när den är två minuter bort så att de inte behöver vänta ute i onödan. Alla Pink Ladies chaufförer är utbildade i första hjälpen, självförsvar och kundvård. Allt för att göra så att alla kvinnliga kunder kan känna sig säkra och slappna av. När kunden släpps av på slutdestinationen så ser Pink Ladies chauffören till att de tryggt kommer in dit se ska.

Pink Ladies mer än taxi

Fenomenet Pink Ladies har sedan spridit sig över hela världen. Bland annat i Storbritannien har det blivit stort och det har även utvecklats från att ha varit en kvinnoklubb för resande till en heltäckande och icke vinstdrivande klubb med en massa spännande fördelar, för kvinnor. Medlemskapet kostar tio brittiska pund om året och det används direkt till bilens driftskostnader och en administratör. De är noga i England att poängtera att Pink Ladies inte är en taxiklubb. Istället kallar de det för en gemenskapstransporttjänst som erbjuder sina medlemmar många olika tjänster. Förutom taxitjänster så anordnas resor, de får shoppingkuponger, erbjudanden om olika rabatterade försäkringar med mera. En annan populär aktivitet är den bingo de arrangerar. Taxibilarna kallar dem för sina kollektivtrafikfordon. Många medlemmar sägs välja klubbens taxibilar för att de känner sig säkra så, de kanske tidigare haft dåliga upplevelser med manliga förare och vill bara åka med en kvinnlig.

Pink Ladies mer än taxi

Smart drag för miljön och hälsan

En innovativ form av kollektivtrafik fri från föroreningar har lanserats i Dublin, EcoCab, en miljövänlig loch pedaldriven taxiservice. Det är en vinst för både miljön och kunden, man bidrar till minskade koldioxidutsläpp, man får motion och det är helt gratis. Finansiering och underhåll av taxicyklarna sker genom att olika företag sponsrat det. De mest miljömedvetna företagen får en chans att både synas och att göra en god sak för miljön.

Tjur-taxi och taxisneakers

För några år sedan i New York täcktes fem normala, gula taxibilar med vit och brun kohud (falsk givetvis) och dekorerades som tjurar. Kampanjen ingick i ett tjurridningsevent och den kreativa marknadsföringsidén gjorde succé, ingen kunde missa budskapet om eventet. Det är i princip omöjligt att ignorera en taxi som är belagd helt i fejkad kohud med enorma horn i fronten.Annonskampanjen blev en succé och ingen som såg den kommer att glömma den. Däremot vet man inte helt hur många som faktiskt gick för att kolla på tjurridningen efter att ha sett reklamkampanjen. House of Hoops skapade en sko för Nike med hyllning till stadens gula taxibilar. Givetvis fanns de bara i begränsad upplaga. Förutom den gula färgen hade skorna även en på och av-bild samt ett prisdiagram på sulan av skon. De såldes bara under några månader och tog snabbt slut, man kan nog tänka sig att det blev ett samlarobjekt.