Att bli taxichaufför

I stora delar av världen finns det en taxiverksamhet, och det har funnits väldigt länge. Redan för 400 år sedan började det erbjudas taxi i Europas storstäder, framförallt i London och Paris.

Då var det såklart med häst och vagn, eller droskor som vagnarna kallades. Idag ser marknaden annorlunda ut. Många företag konkurrerar med olika typer av fordon och olika priser. Men vad krävs egentligen för att bli en taxichaufför och behöver man kunna alla gator utantill? Det beror självklart var i världen som du tänkt köra taxi i, då det kan skilja sig rejält.

Höga krav på Londons taxichaufförer

Det sägs att Londons taxichaufförer är de allra främsta i världen på sitt yrke. Inte endast för att de är bra bilförare, utan för att de är extremt välutbildade. Under en utbildning som sträcker sig över hela fyra år, behöver Londons taxichaufförer lära sig 25 000 gator och dubbelt så många intressanta platser för att bli godkända. För att klara detta krävs det extremt mycket studerande, och de gör de inte i läroböcker, utan åker runt i staden på moped för att memorera och anteckna gator och rutter. Utbildningen kallas för The Knowledge och är känd över hela världen. Det är med andra ord en stor skillnad från Sveriges taxiutbildning.

Bli taxichaufför i Sverige

Som sagt så är utbildningen för att bli taxichaufför i Sverige inte lika tuff som den är i London, men det innebär inte heller att det är hur lätt som helst. Sveriges taxiutbildning har tre delprov, vilket inkluderar kartläsning, säkerhet och beteende samt lagstiftning. Utöver det krävs det att taxichauffören ska vara minst 21 år gammal och haft körkort för bil under minst två års tid. Dessutom behöver du uppfylla de medicinska krav som är nödvändiga, uppfylla kravet om yrkeskompetens och sedan få ett godkänt resultat på körprovet för att få ditt taxiförarlegitimation.

Körprovet består av fyra delar: en fordonskontroll, där taxichauffören förväntas kunna kontrollera samt upptäcka eventuella fel och brister på fordonet. Passagerares säkerhet, körning i landsvägs- och gatutrafik samt sinnesnärvaro och omdömesförmåga. Den som gör testet för taxiförarlegitimation behöver inte ha en egen bil, utan kan hyra en av Trafikverkets bilar under testet. När alla test är färdiga, samt körprovet är godkänt så ansöker man om taxiförarlegitimation hos Transportstyrelsen. Då krävs det även att du bifogar ett läkarintyg. Det godkända skriftliga provet får inte vara äldre än 3 år och körprovet får inte vara äldre än 1 år.

Fler manliga förare än kvinnliga

Taxibranschen har en väldigt ojämn fördelning av män och kvinnor som arbetar som taxichaufförer – endast 7% av förarna är kvinnor. Det är med andra ord en mansdominerad bransch. Medelåldern för yrket är 35-40 år. Yrket är olikt många andra traditionella 7-4-jobb, då arbetstiden kan ske när som helst på dygnet. Men de flesta taxichaufförer jobbar skift, där ena passet kan vara dagtid och det andra nattetid. Medellönen i Sverige för en taxichaufför är 23 000 kr i månaden. Däremot, till skillnad från många andra yrken och branscher, så är det väldigt liten konkurrens om jobben